قام رامي الجبالي، مؤسس صفحة “أطفال مفقودة” بنشر تفاصيل واقعة إنسانية مؤلمة بمصر، حيث عرضت سيدة حامل جنينها للبيع قبل 4 أيام فقط من ولادته لصاحب المبلغ الأكبر.

وكتب الجبالي في منشوره: “٥ أيام مش بنام و شغل ليل ونهار وخلية نحل في أطفال مفقودة شغاله عشان ننقذ الطفل ده من البيع .”

وتعود تفاصيل الواقعة عندما ابتدت بمنشور علي فيسبوك، طفل في رحم والدته معروض للبيع من قِبل والدته فور ولادته بمقابل مادي ٣٠٠ ألف جنيه.

وقال الجبالي:” بدأنا نتواصل على إننا المشتري واتفقنا على تفاصيل الاستلام والتسلم والمستشفي اللي هتولد فيها و توقيت الولادة، كل ده بالتنسيق مع كل الجهات المختصة في سرية تامة.”

وأضاف:” الرعب كان من إنهم يبيعوا الطفل لحد تاني هيدفع أكثر بدون ما يقولوا و فجأه يختفوا، والكل حاطط ايده علي قلبه و مش بينام.”

وتابع:” وبفضل الله قدرنا ننقذ الطفل من البيع و ناخده من المستشفي بالليل بعد الولاده بساعات قليله بالتنسيق مع مكتب حماية الطفل في مكتب السيد النائب العام و بتنسيق مع المجلس القومي للطفولة اللي اتحركوا فورًا مع أول تليفون بنطلب تدخلهم.

يُذكر أن تدني عقوبة خطف الأطفال والتي تتراوح بين 7 وحتى 11 عامًا، سبب رئيسي في انتشاره، وترجع أسباب خطف الأطفال إلى تحقيق الأرباح جراء تجارة الأعضاء واستخدامهم في أعمال التسول.